5 doelen voor fietsstimulering

Waar wil je naar toe met fietstimulering? Weten waar de finishvlag voor de fiets in jullie organisatie hangt, helpt je te bepalen wanneer je het beste welke middelen kunt inzetten om fietsen succesvol te stimuleren. Bepaal van tevoren wat je wilt bereiken met fietsstimulering. En zorg dat je aansluit bij de doelen van je organisatie. Dit zijn 5 veel voorkomende organisatiedoelen voor fietsstimulering.

#1 Bereikbaarheid en parkeren

Ervaren jouw medewerkers (dagelijks) hinder van files van en naar het werk? Kost dit energie, tijd en dus geld? Of zou je graag zien dat de dure vierkante meters van jullie parkeerplaats (deels) een andere bestemming krijgen (zoals een mooie groenstrook of aantrekkelijke buitenwerkplek)? Of is het al zo erg dat je de auto’s niet eens fatsoenlijk meer kwijt kunt op je eigen terrein en is foutparkeren aan de orde van de dag? Hoe meer mensen je kunt overtuigen om de auto (soms of vaker) in te ruilen voor de fiets, hoe effectiever jij bijdraagt aan het bereiken van de bereikbaarheid- en parkeerdoelen van jouw organisatie.

#2 Gezondheid en vitaliteit

Staan fitte en vitale medewerkers bij jou hoog in het vaandel? Realiseer je je dat ‘sitting the new smoking’ is? Erken je dat medewerkers om hard te kunnen werken sterk en fit moeten zijn? Of ruimte in hun hoofd nodig hebben om tot die creatieve oplossingen te kunnen komen? Bied jouw medewerkers de mogelijkheid om dagelijks, regelmatig of incidenteel de fiets van en naar het werk te pakken.

#3 Duurzaamheid/milieu/energie/CO2

Wil jouw organisatie een actieve bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen van ons land? En staan daar in het business plan misschien wel concrete doestellingen over, bijvoorbeeld in termen van duurzaamheid, energiegebruik en CO2-footprint? Met meer mensen op de fiets lever je altijd een positieve bijdrage aan het realiseren van deze doelen en dus aan een betere wereld.

# 4 Kosten

Hoeveel geld gaat er in jouw (lease)wagenpark zitten? En hoeveel dure zakelijke ritten worden er in jouw organisatie gedeclareerd en vergoed? Op welk bedrag kom jij uit als je alle directe en indirecte, zichtbare en onzichtbare van het reizen met de auto afzet tegen de kosten die je moet maken, om (meer) medewerkers (meer) te laten fietsen? Sla de rekenvoorbeelden er maar op na: fietsen is bijna altijd goedkoper dan autorijden.

#5 Aantrekkelijk werkgeverschap

Ben jij verwikkeld in een ‘war for talent’? Moet je alle zeilen bijzetten om te zorgen dat talentvolle mensen kiezen voor jouw organisatie en niet tekenen bij de concurrent? Gebruik jouw aandacht voor de fiets als prima mobiliteitsoplossing dan richting nieuwe medewerkers om je te onderscheiden. En vergeet je huidige medewerkers niet: een duidelijke koppeling tussen je fietsstimuleringsbeleid, werkplezier en goede arbeidsvoorwaarden maakt dat je voor hen een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.



Meer weten?

Ons Brabant Fietst en het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) helpen je om efficiënt aan de slag te gaan met fietsstimulering. Wil je als ondernemer aan de slag met de werknemersenquête of benchmark fiets? Heb je behoefte aan een advies op maat? Neem dan contact op met Jolanda Smit, fietsregisseur van het Brabant mobiliteitsnetwerk. Of bel: 085-0220213.

Neem contact op

Fietsregisseur Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN)
loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Sjees Gangmakers gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.