De coronacrisis heeft grote impact. Ook op het reisgedrag van werknemers nu en straks. Mensen gebruiken de fiets nu vaker om in hun eigen omgeving even een frisse neus te halen. Als werkgever kun je je medewerkers stimuleren om ook straks de fiets te gebruiken voor hun rit naar het werk. Maar hoe pak je dat aan en waarom zou je dat juist nu doen? Op donderdag 7 mei organiseerden het Brabant Mobiliteitsnetwerk en Ons Brabant Fietst een online inspiratiesessie voor werkgevers in Brabant: Nu aan de slag met fietsstimulering voor straks.
In dit webinar bespraken Jolanda Smit (fietsregisseur bij BMN) en Birgitta Jansen (communitymanager regio Eindhoven & Breda bij BMN) de huidige ontwikkelingen, kansen en uitdagingen op het gebied van fietsstimulering. Ook gaven zij handvatten om nu te starten of door te pakken - met fietsbeleid, voorzieningen, regelingen en stimuleringsacties - en inzicht in de mogelijkheden voor jouw organisatie? Ben jij ook benieuwd wat jij als werkgever nu kunt doen om jouw medewerkers in het zadel te helpen?
De wereld gaat momenteel een ingrijpende transitie door. Zo’n transitie is voor veel mensen een moment van gedragsverandering. We denken opnieuw – bewust of onbewust - na over hoe we ons leven willen, kunnen en/of moeten inrichten. Ook straks, als we weer naar het werk mogen reizen. Als je als werkgever nu de ruimte hiervoor hebt, is dit een goed moment om te starten of door te pakken met fietsstimulering en je medewerkers te helpen bij het maken van deze (on)bewuste keuze.
Door alle genomen maatregelen zien we al diverse ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit:
De coronacrisis geeft werkgevers nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen op het gebied van mobiliteit. De vraag is of je als werkgever wilt inspringen op de kansen, en welke uitdagingen je wilt of misschien wel moet aangaan. Als werkgever zul je ons inziens aan de slag moeten om te inventariseren wat de coronacrisis voor jouw organisatie betekent. Als je dat doet, zul je zien dat de fiets handvatten biedt om kansen te verzilveren en uitdagingen aan te gaan.
Het is belangrijk om niet zomaar in de actiestand te schieten, maar eerst even stil te staan bij wat er voor jouw organisatie relevant is. Begin bij wat je medewerkers voor de coronacrisis deden. Welke mensen kunnen blijven doen wat ze deden, voor wie is er nu een kans of uitdaging? Daarna kun je checken waarop je wilt inzetten. Om welke reden kun je het gedrag van je werknemers nu juist wel of juist niet veranderen?
Zorg dat de voorzieningen in orde zijn. Denk aan een fietsenstalling, douches, omkleedruimte, oplaadvoorzieningen. Check de routing op het eigen terrein en de mogelijkheden om 1,5 meter afstand te houden. Heb je weinig parkeerruimte en komen meer mensen met de auto? Bekijk of je bijvoorbeeld eigen deelfietsen kunt benutten aan de rand van de stad.
Focus op wat het voor je werknemers gemakkelijk maakt om te gaan fietsen. Zorg voor bedrijfsfietsen, probeer een e-bike pool uit (veel fietsen staan nu stil), zorg voor een aantrekkelijke mogelijkheid om een e-fiets aan te schaffen of te leasen. Daarnaast kun je je medewerkers stimuleren door ze te belonen. Zet de reiskosten die je nu gaat besparen in om mensen bijvoorbeeld te belonen per fietskilometer of te stimuleren in een challenge.
Laat in je communicatie de kansen zien: bevestig mensen nu in het juiste van hun gedrag. Laat zien dat de wereld nu schoner wordt, dat geeft mensen moed. Stimuleer onthaasten, laat mensen de tijd nemen om te fietsen. Ga daarnaast de uitdagingen aan door tools te benutten. Deels bijvoorbeeld de illustraties van de Fietsersbond om uit te leggen hoe je ‘veilig’ fietst. Ook kun je de Sjees Pitstop inzetten: zorg dat de fietsen van je medewerkers helemaal in orde zijn.
Het webinar van 7 mei is hier terug te kijken. Het volgende webinar vond plaats op donderdag 14 mei van 10.00 tot 10.45 uur: Hoe help ik mijn medewerkers aan een e-bike? We gingen in op: