Nu aan de slag met fietsstimulering voor straks?

Online inspiratiesessie voor werkgevers in Brabant

De coronacrisis heeft grote impact. Ook op het reisgedrag van werknemers nu en straks. Mensen gebruiken de fiets nu vaker om in hun eigen omgeving even een frisse neus te halen. Als werkgever kun je je medewerkers stimuleren om ook straks de fiets te gebruiken voor hun rit naar het werk. Maar hoe pak je dat aan en waarom zou je dat juist nu doen? Op donderdag 7 mei organiseerden het Brabant Mobiliteitsnetwerk en Ons Brabant Fietst een online inspiratiesessie voor werkgevers in Brabant: Nu aan de slag met fietsstimulering voor straks.

In dit webinar bespraken Jolanda Smit (fietsregisseur bij BMN) en Birgitta Jansen (communitymanager regio Eindhoven & Breda bij BMN) de huidige ontwikkelingen, kansen en uitdagingen op het gebied van fietsstimulering. Ook gaven zij handvatten om nu te starten of door te pakken - met fietsbeleid, voorzieningen, regelingen en stimuleringsacties - en inzicht in de mogelijkheden voor jouw organisatie? Ben jij ook benieuwd wat jij als werkgever nu kunt doen om jouw medewerkers in het zadel te helpen?

Bekijk het webinar van 7 mei

Gedragsverandering als moment voor fietsstimulering

De wereld gaat momenteel een ingrijpende transitie door. Zo’n transitie is voor veel mensen een moment van gedragsverandering. We denken opnieuw – bewust of onbewust - na over hoe we ons leven willen, kunnen en/of moeten inrichten. Ook straks, als we weer naar het werk mogen reizen. Als je als werkgever nu de ruimte hiervoor hebt, is dit een goed moment om te starten of door te pakken met fietsstimulering en je medewerkers te helpen bij het maken van deze (on)bewuste keuze.

Huidige ontwikkelingen

Door alle genomen maatregelen zien we al diverse ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit:

  • Veel mensen werken thuis, waardoor een groot deel van het woonwerkverkeer is weggevallen. De spitsen en bijbehorende files, zowel voor fiets als auto, zijn verdwenen. 
  • Het openbaar vervoer is nog maar beperkt beschikbaar. Vanaf 1 juni rijden er weer meer treinen en bussen, maar de capaciteit blijft maar 40%. 
  • Het aantal mensen dat op een gemiddelde dag niet naar buiten gaat is toegenomen van ongeveer 20% naar ongeveer 50%.
  • Mensen die wel naar buiten gaan, gaan relatief vaak een rondje wandelen, fietsen of de hond uitlaten. Dit aantal is gestegen met 70%.

Kansen en uitdagingen

De coronacrisis geeft werkgevers nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen op het gebied van mobiliteit. De vraag is of je als werkgever wilt inspringen op de kansen, en welke uitdagingen je wilt of misschien wel moet aangaan. Als werkgever zul je ons inziens aan de slag moeten om te inventariseren wat de coronacrisis voor jouw organisatie betekent. Als je dat doet, zul je zien dat de fiets handvatten biedt om kansen te verzilveren en uitdagingen aan te gaan. 

Welke kansen zijn er?

  • Het allerbelangrijkste is dat de wereld een ingrijpende transitie ondergaat, ook op het gebied van mobiliteit. Het is een life changing event: we lopen en fietsen nu meer. Zoals ook hiervoor al beschreven: het is het moment voor gedragsverandering. 
  • Gezondheid en duurzaamheid spelen momenteel een nog grotere rol: we ervaren hoe fragiel gezondheid kan zijn en hoe belangrijk beweging is. Als werkgever wordt het nog belangrijker om onthaasten en bewegen voor je medewerkers te stimuleren. 
  • Daarnaast geeft het mensen moed dat de wereld nu schoner wordt. Naast alle vervelende berichten die dagelijks voorbij komen, kan dit een positief signaal zijn. Ons brein, dat normaal zo gevoelig is voor cognitieve dissonantie, zal dan cognitieve consistentie ervaren: Mijn huidige gedrag is goed en dat kan ik eigenlijk best wel blijven doen!
  • Een vaste reiskostenvergoeding zou de komende tijd wel eens onhandig kunnen zijn. Het coronavirus is helaas niet zomaar weg. Dit kan het moment zijn om over te gaan op flexibilisering voor de reiskosten, bijvoorbeeld door mobiliteitsbudgetten en -kaarten. Hiermee kun je als organisatie besparen, wat nu ook van harte welkom is.

 

Welke uitdagingen zijn er?

  • Er is een aannemelijke kans dat mensen, nóg meer dan eerst, in de auto zullen stappen. Dit geeft wellicht een veiliger gevoel. Uit onderzoeken zien we al dat mensen meer positief zijn over de auto. Dit zorgt voor overvolle parkeerplaatsen en ook nog meer files dan eerst, wat die situatie onhoudbaar zal maken. 
  • Een goed alternatief bieden voor de werknemers die voorheen met het openbaar vervoer kwamen. 
  • Ook het houden van afstand op de weg en het delen van de schaarse ruimte in de stad is een uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat fietsers veilig kunnen wachten bij verkeerslichten en ze veilig kunnen inhalen? Overheden gaan hierin hun rol pakken, maar ook de werkgever kan dit doen. Hoe verdeel jij de ruimte op je eigen terrein en hoe informeer je je mensen over de te nemen routes naar je bedrijf? 
  • Deelfietsen, deelauto’s, deelscooters, ze waren flink in opmars. Maar wil je wel een fiets gebruiken die net door iemand anders is gebruikt. Deelvervoer zit in zwaar weer. Carpoolen daarentegen zit in de lift: liever bij je collega in de auto dan met onbekende mensen in een bus. 
  • Het besparen van kosten en het overleven zal in veel bedrijven nu de boventoon voeren. Misschien denk je dan niet direct aan investeren in mobiliteit, maar de fiets is natuurlijk goedkoper dan de auto. Dit maakt deze uitdaging dus ook een kans.

 

Wat kun je als werkgever nu doen?

Het is belangrijk om niet zomaar in de actiestand te schieten, maar eerst even stil te staan bij wat er voor jouw organisatie relevant is. Begin bij wat je medewerkers voor de coronacrisis deden. Welke mensen kunnen blijven doen wat ze deden, voor wie is er nu een kans of uitdaging? Daarna kun je checken waarop je wilt inzetten. Om welke reden kun je het gedrag van je werknemers nu juist wel of juist niet veranderen?

Voorzieningen

Zorg dat de voorzieningen in orde zijn. Denk aan een fietsenstalling, douches, omkleedruimte, oplaadvoorzieningen. Check de routing op het eigen terrein en de mogelijkheden om 1,5 meter afstand te houden. Heb je weinig parkeerruimte en komen meer mensen met de auto? Bekijk of je bijvoorbeeld eigen deelfietsen kunt benutten aan de rand van de stad.

Regelingen en stimuleringsacties

Focus op wat het voor je werknemers gemakkelijk maakt om te gaan fietsen. Zorg voor bedrijfsfietsen, probeer een e-bike pool uit (veel fietsen staan nu stil), zorg voor een aantrekkelijke mogelijkheid om een e-fiets aan te schaffen of te leasen. Daarnaast kun je je medewerkers stimuleren door ze te belonen. Zet de reiskosten die je nu gaat besparen in om mensen bijvoorbeeld te belonen per fietskilometer of te stimuleren in een challenge.

Communicatie

Laat in je communicatie de kansen zien: bevestig mensen nu in het juiste van hun gedrag. Laat zien dat de wereld nu schoner wordt, dat geeft mensen moed. Stimuleer onthaasten, laat mensen de tijd nemen om te fietsen. Ga daarnaast de uitdagingen aan door tools te benutten. Deels bijvoorbeeld de illustraties van de Fietsersbond om uit te leggen hoe je ‘veilig’ fietst. Ook kun je de Sjees Pitstop inzetten: zorg dat de fietsen van je medewerkers helemaal in orde zijn.

Volgend webinar: 14 mei

Het webinar van 7 mei is hier terug te kijken. Het volgende webinar vond plaats op donderdag 14 mei van 10.00 tot 10.45 uur: Hoe help ik mijn medewerkers aan een e-bike? We gingen in op:

  • Overstappen naar een e-bike: wat komt daar bij kijken?
  • Een probeerpool: wat is dat en hoe werkt dat?
  • Leasen – kopen – cadeau geven: wat zijn de voor- en nadelen van verschillende fiscale regelingen
  • Marktpartijen: bij wie kan ik terecht?

 

Bekijk het webinar van 14 mei

loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Ons Brabant Fietst gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.