Aan de slag gaan met fietsstimulering is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt zelf natuurlijk de eerste stappen zetten, maar hoe overtuig je je directie van nut en noodzaak? Op donderdag 18 juni organiseerden we daarom het webinar: Komen tot fietsstimulering: hoe zet ik intern de juiste stappen? In deze online inspiratiesessie keken we naar de stappen die je als werkgever kunt zetten om tot nieuw beleid of maatregelen te komen.
In het webinar helpen Birgitta Jansen, Jesse de Doelder en Marion Patist (communitymanagers BMN) je met praktische tips en tricks voor jouw interne zoektocht naar draagvlak bij de juiste collega’s en (financiële) middelen. En dat doen ze niet alleen: ze laten werkgevers aan het woord. Want daar zit immers de praktijkervaring om te komen tot nieuw beleid en meer fietsers! Aan het woord komen:
Het starten met stimulering lijkt eenvoudig, maar de praktijk blijkt soms anders. Om mensen op de fiets te krijgen moet je van alles regelen. Hoe ga je om met deze hobbels onderweg? De vier werkgevers leggen in het webinar uit waarom en hoe zij zijn begonnen met fietsstimulering. Een aantal redenen:
Het is belangrijk om te onderzoeken waar voor jouw organisatie de urgentie ligt. Op die manier kun je een groepje enthousiaste voorlopers inzetten om ondersteuning te bieden, zodat je je hele organisatie mee krijgt.
Intrinsieke motivatie van werknemers is belangrijk om een gedragsveranderingsproces in te zetten. Je kunt hierbij denken aan de 5 G’s; 5 redenen voor een medewerker om te gaan fietsen.
Onderweg kun je diverse obstakels tegenkomen vanuit de organisatie:
Mensen houden meestal niet van verandering. Maak het daarom leuk met challenges en beloningen!
In het webinar delen de vier werkgevers hun gouden tips:
Wij kunnen je hier natuurlijk ook mee helpen. Vraag een aan-de-gang gesprek of een mobiliteitsenquête aan.