Komen tot fietsstimulering: Hoe zet ik intern de juiste stappen?

Online inspiratiesessie voor werkgevers in Brabant

Met ervaringen van: Fontys, Fujifilm, Brainport Development en Waterschap Aa en Maas.

Aan de slag gaan met fietsstimulering is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt zelf natuurlijk de eerste stappen zetten, maar hoe overtuig je je directie van nut en noodzaak? Op donderdag 18 juni organiseerden we daarom het webinar: Komen tot fietsstimulering: hoe zet ik intern de juiste stappen? In deze online inspiratiesessie keken we naar de stappen die je als werkgever kunt zetten om tot nieuw beleid of maatregelen te komen.

In het webinar helpen Birgitta Jansen, Jesse de Doelder en Marion Patist (communitymanagers BMN) je met praktische tips en tricks voor jouw interne zoektocht naar draagvlak bij de juiste collega’s en (financiële) middelen. En dat doen ze niet alleen: ze laten werkgevers aan het woord. Want daar zit immers de praktijkervaring om te komen tot nieuw beleid en meer fietsers! Aan het woord komen:

  • Marcel Kanters, Waterschap Aa en Maas
  • Marli van Boekel, Brainport Development
  • Tanja Steenhorst, Fontys Hogescholen
  • Marlous Jacobs, Fujifilm Manufacturing Europe


Bekijk het webinar van 18 juni

Van theorie naar praktijk

Het starten met stimulering lijkt eenvoudig, maar de praktijk blijkt soms anders. Om mensen op de fiets te krijgen moet je van alles regelen. Hoe ga je om met deze hobbels onderweg? De vier werkgevers leggen in het webinar uit waarom en hoe zij zijn begonnen met fietsstimulering. Een aantal redenen:

  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • Het duurzamer maken van de organisatie
  • Gezondheid van de medewerkers
  • Het parkeerterrein werd te klein
  • Filedruk verminderen
  • Een bijdrage leveren aan het milieu

Het is belangrijk om te onderzoeken waar voor jouw organisatie de urgentie ligt. Op die manier kun je een groepje enthousiaste voorlopers inzetten om ondersteuning te bieden, zodat je je hele organisatie mee krijgt.

Intrinsieke motivatie 

Intrinsieke motivatie van werknemers is belangrijk om een gedragsveranderingsproces in te zetten. Je kunt hierbij denken aan de 5 G’s; 5 redenen voor een medewerker om te gaan fietsen.

  • Gezond: voor de medewerker
  • Groen: CO2 reductie
  • Goedkoop: financieel kan het voordelig zijn voor bedrijven
  • Gemakkelijk: op de fiets ben je soms sneller
  • Gezellig/Gelukkig: tijd over, geen zoektocht naar parkeerruimte

Obstakels op je (fiets)pad

Onderweg kun je diverse obstakels tegenkomen vanuit de organisatie:

  • We hebben nu geen geld om iets met de fiets te doen
  • Mijn directeur/MT vindt fietsen helemaal niks
  • Mijn medewerkers houden niet van verandering
  • We willen ons nu niet voor jaren vastleggen aan iets
  • Een fietsbeleidsplan maken kost teveel tijd
  • Mijn HR/FZ mensen hebben geen tijd om van alles uit te zoeken

 

Hoe ga je hiermee om?

Mensen houden meestal niet van verandering. Maak het daarom leuk met challenges en beloningen! 

  • Zet bestaande vergoedingen slimmer in (business case fiets)
  • Begin simpel, richt je op de korte termijn
  • Maak een hanteerbaar fietsplan
  • Schakel stagiaires in
  • Schakel lokale fietsendealers in
  • Schakel professionals in (bijvoorbeeld: BMN, Sjees Gangmakers, Tilburg Fietst, Passie voor de Fiets, 076 Fietst)

Gouden tips

In het webinar delen de vier werkgevers hun gouden tips:

  • Weet waar je het over hebt
  • Vorm een bondje
  • Zet je ambassadeurs op een leuke en ludieke wijze in
  • Geef aandacht aan de twijfelaars
  • Probeer te belonen in plaats van te straffen

Wij kunnen je hier natuurlijk ook mee helpen. Vraag een aan-de-gang gesprek of een mobiliteitsenquête aan.

 

Bekijk alle webinars

Fietsregisseur Brabant Mobiliteitsnetwerk
loading...
Een moment geduld a.u.b.
Bij Ons Brabant Fietst gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren. Bekijk ons cookiebeleid.